درمان معنوی چند بعدی خداسو

آموزش معنویت ومراقبت معنوی در پرستاری

 

 

آموزش معنویت و مراقبت معنوی در پرستاری

خلاصه مقاله پژوهشی منتشر شده در نشریه دانشکده پرستاری و مامایی

چکیده

این مقاله با مرور جامع متون علمی به اهمیت آموزش معنویت و مراقبت معنوی در پرستاری پرداخته و آن را به عنوان چالشی برای برنامه ریزی درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران مورد توجه قرار داده است. معنویت به عنوان اساس هستی انسانی و تأثیر آن در التیام و شفابخشی انسان در سال های اخیر مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است.

مقدمه

بعد معنوی یکی از ابعاد چهارگانه مراقبت کلی نگر بوده و مانند ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است. سازمان جهانی بهداشت، مجمع بین المللی پرستاران، کدهای اخلاقی دانشگاه های دنیا و نیز اکثر نظریه پردازان پرستاری بر لزوم توجه به آموزش معنویت و مراقبت معنوی در چارچوب رویکرد کلی نگر تأکید دارند.

از آنجایی که حرفه پرستاری وظیفه مراقبت جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی بیماران را بر عهده دارد، برای تحقق این ادعا، به پرستاران آگاه و توانا جهت پاسخ گویی به نیازهای معنوی بیماران نیاز دارد.

روش تحقیق

در این مطالعه، مرور جامع و عمیق متون با استفاده از شبکه جهان گستر از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۹ میلادی با کلید واژه های پرستاری، آموزش معنویت و مراقبت معنوی در پایگاه داده های ایرانی و بین المللی از جمله IranMedex، IranDoc، PubMed، ScienceDirect، ProQuest، ERIC و Ovid انجام گرفت.

یافته‌های پژوهش

مرور متون نشان داد که در برنامه های درسی اکثر دانشگاه های کشورهای غربی و شرقی آموزش معنویت و مراقبت معنوی وارد شده است، ولی به دلایل مختلف، پرستاران هنوز آمادگی لازم جهت شناسایی و رفع نیازهای معنوی بیماران را نداشته و به آموزش دانشگاهی بیشتری نیاز دارند.

موانع آموزش معنویت در پرستاری

موانع ادغام رسمی آموزش معنویت در برنامه درسی به دو شکل عوامل درونی و عوامل بیرونی دیده می شوند:

  • عوامل درونی: عوامل سیاسی، اقتصادی و مدیریتی موسسات آموزشی
  • عوامل بیرونی: هنجارهای فرهنگی، وابستگی مذهبی، ترس های شخصی، پیش داوری و سوء برداشت های پیرامون معنویت

روش‌های آموزش معنویت

روش های آموزشی مورد استفاده شامل روش های اکتشافی تدریس از جمله سؤال پرسیدن، تجزیه و تحلیل مطالعات موردی، بحث در گروه های کوچک، مشارکت دادن تجارب بالینی، تفکر انتقادی درباره معنویت فردی و کار پرستاری و نیز ارائه سمینارهای دانشجویی است.

پیشنهاد شده است که موضوع معنویت در گروه های ۱۰-۱۵ نفری به روش کارگاهی آموزش داده شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به تأکید فزاینده بر معنویت و مراقبت معنوی، ضروری است که مدرسان پرستاری هنر و علم مراقبت معنوی، روش های بررسی معنویت، تشخیص های پرستاری معنوی، روش های اجرا و ارزشیابی مراقبت معنوی را آموزش دهند.

اصول معنویت و مراقبت معنوی باید در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری وارد شده و در دانشکده های پرستاری تدریس شود. در ایران هیچ پژوهشی در مورد لزوم ورود معنویت و مراقبت معنوی در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری انجام نشده است.

با توجه به تأکید اسلام بر انسان به عنوان اشرف مخلوقات و لزوم توجه همه جانبه به نیازهای وی، با یک رویکرد مبتنی بر اسلام، معنویت و مراقبت معنوی باید به عنوان چالشی جدی مورد توجه برنامه ریزان آموزشی کشور ایران قرار گیرد.

معنویت
مراقبت معنوی
آموزش پرستاری
برنامه ریزی درسی
سلامت معنوی

منبع: خرقی مارکانی، ع.، ایزدی، ا.، بغمایی، ف. (۱۳۸۹). آموزش معنویت و مراقبت معنوی در پرستاری: چالشی برای برنامه ریزی درسی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، ۲۰(۶۸)، ۴۱-۴۹.

بیشتر بخوانید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا